Underhåll

Alla båtar kräver underhåll. En båt för långfärd är inget undantag. Snarare tvärtom. Seglas båten mycket så krävs det mer underhåll!

En "vanlig svensk fritidsbåt" seglas sällan mer än 400 M per år under fyra veckor. Och till det kanske några kortare helgturer.

En "kortare" långfärd till Shetlandsöarna och tillbaka blir bara den närmare 1000 M. En segling under ett år till Kanarieöarna och över till Västindien summeras snabbt till 6000 M. Underhållsbehovet kanske inte blir 15 gånger så stort men det kommer vara avsevärt större än under eller efter en normal sommar.

Detta är viktigt att ha med i planeringen både vad gäller tid, intresse och inte minst kostnaden för delar som kräver underhåll, byte av slitdelar, reparation och utbyten.

Att arbeta med en plan som omfattar förebyggande underhåll är ofta mycket lönsamt. Både för att det håller nere kostnaden men också för att det gör att man underhåller INNAN något har havererat. Detta minskar risken för akuta haverier och därmed onödiga kostnader och onödig tid för att ligga stilla och vänta på reservdelar och reparationsarbeten.


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:30 och är visad 1933 gånger.