En långfärdsbåt används mycket under längre perioder. Detta sliter mer på inredningen och ställer större krav på att den kan underhållas och renoveras.
Spånskivor, icke marinplaywood, plastlaminat och liknande "moderna" material suger normalt åt sig fukt vilket fort gör att de tappar i hållfasthet, form och funktion. Dessa kan sällan renoveras utan ett totalt utbyte är då nödvändigt.
Plastade ytor är fina, blanka och vita när båten är ny men behåller sällan denna finish speciellt länge.
En båt måste kunna rengöras, inspekteras och lagas. Allt i båten bör därför vara möjligt att skruva loss och få upp på däck. Stora moduler som är fastplastade eller som inte är demonterbara kommer att resultera i ansamlingar av skräp, smuts och fungera som döda utrymmen som inte är användbara till något.
Vid långfärdssegling så blir båten i högre grad ens hem än vid semestersegling. Detta ställer stora krav på en väl fungerande inredning både ute till havs i hårt väder då man ändå skall kunna sova, gå på toaletten, laga mat och vistas så bekvämt som möjligt ombord.
Samtidigt som under en långsegling så ligger de flesta stilla en mycket stor del av tiden (ofta över 75%). Detta gör att båten måste fungera som en bekväm bostad även då med stora sociala utrymmen, bekvämt kök, stor dusch m.m.
Att ordna separat sjökojer som är bra att sova i under gång är ofta inte så svårt och varmt rekommenderat. Att ha en bra toalett vid kraftig sjögång men som kanske inte är så bekväm annars då den är för trång är på en större båt ofta ett alternativ.
OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan. |