I enlighet med de internationella sjölagar som finns så är alla båtar och fartyg skyldiga att bistå vid en nödsituation utan rätt till ersättning om de är bland de första som kan komma på plats och kan göra det utan fara för det egna fartyget eller dess besättning.
Notera dock att detta enbart gäller för sjöräddning. Läcker båten så kommer ett fartyg och kan plocka upp dig och din besättning men de har inget som helst ansvar eller skyldighet att försöka rädda er båt med pumpar, lyftkranar eller genom bogsering. Detta går under begreppet bärgning och ses i många länder som något rent kommersiellt.
Sjöräddningen är organiserad på många olika sätt i länderna runt om i världen. Det är lämpligt att undersöka vad som gäller för det land man befinner sig i samt de man närmast är på väg till i den händelse att en nödsituation uppstår.
Förutom "alla fartyg och båtar" så utförs sjöräddningen av en kombination av kustbevakning, polis, militär och organisationer som mer eller mindre enbart arbetar med sjöräddning.
I Sverige är det JRCC som samordnar sjöräddningen och bistår svenska fartyg/båtar. JRCCs olika funktioner kan nås på följande telefonnummer;
OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan. |