I kapitlet Utrustning? finns det en förteckning över utrustning för nödsignaler.
Det överlägset vanligaste sättet och också det absolut bästa är att använda en kombination av nödsignaler. Har man en DSC-utrustad VHF så är det första man gör att aktivera Distress-knappen så att ett automatiskt nöd meddelande skickas. Har man sedan tid och möjlighet så gör man ett traditionellt nödanrop och nödmeddelande på VHF-radion.
På en båt med namnet TITANIC, MMSI-nummret 123456789, anropssignalen SA9876, mitt ute i Nordsjön som brinner lyder då så här;
MAYDAY MAYDAY MAYDAY THIS IS TITANIC TITANIC TITANIC MMSI ONE TWO THREE FOUR FIVE SIX SEVEN EIGHT NINE MAYDAY TITANIC CALL-SIGN SIERRA ALFA NINE EIGHT SEVEN SIX LATITUDE 55 DEGREES 53 POINT 5 MINUTES NORTH LONGITUDE 3 DEGREESS 17 POINT 2 MINUTES EAST SHIP ON FIRE REQUESTING IMMEDIATE ASSISTANCE 3 ADULT AND 2 CHILDREN ONBOARD MAYDAY
Först om detta inte ger något uppenbart bra och snabbt svar aktiverar man andra nödsändare och kallar på hjälp med mer traditionella metoder så som nödbloss och nödraketer. Finns inte tid att vänta på svar så aktiveras naturligtvis alla nödsändare odyl man har och hinner innan man överger båten och kliver i livflotten/dingen.
OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan. |