Larma / Nödsignaler

I kapitlet Utrustning? finns det en förteckning över utrustning för nödsignaler.

Det överlägset vanligaste sättet och också det absolut bästa är att använda en kombination av nödsignaler. Har man en DSC-utrustad VHF så är det första man gör att aktivera Distress-knappen så att ett automatiskt nöd meddelande skickas. Har man sedan tid och möjlighet så gör man ett traditionellt nödanrop och nödmeddelande på VHF-radion.

På en båt med namnet TITANIC, MMSI-nummret 123456789, anropssignalen SA9876, mitt ute i Nordsjön som brinner lyder då så här;

MAYDAY MAYDAY MAYDAY
THIS IS TITANIC TITANIC TITANIC
MMSI ONE TWO THREE FOUR FIVE SIX SEVEN EIGHT NINE

MAYDAY
TITANIC CALL-SIGN SIERRA ALFA NINE EIGHT SEVEN SIX
LATITUDE 55 DEGREES 53 POINT 5 MINUTES NORTH
LONGITUDE 3 DEGREESS 17 POINT 2 MINUTES EAST 
SHIP ON FIRE
REQUESTING IMMEDIATE ASSISTANCE
3 ADULT AND 2 CHILDREN ONBOARD
MAYDAY

Först om detta inte ger något uppenbart bra och snabbt svar aktiverar man andra nödsändare och kallar på hjälp med mer traditionella metoder så som nödbloss och nödraketer. Finns inte tid att vänta på svar så aktiveras naturligtvis alla nödsändare odyl man har och hinner innan man överger båten och kliver i livflotten/dingen.


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:48 och är visad 1352 gånger.