Färdplanering

Beroende på rutten och etapperna längd kommer väldigt olika krav ställas på färdplaneringen. För en segling bara över en natt krävs mycket lite planering medan en segling över en ocean förutsätter desto mer planering.

Mathållning

Mat är naturligtvis nödvändigt för alla ombord. För många är maten en del av upplevelsen med segling och semester medan det för andra bara är energi för kroppen. För vissa är det viktigt med fasta mattider för andra går det bra att vänta med att äta tills det finns tid. En del måste ha lagad mat två gånger om dagen. Andra kan leva på smörgåsar eller yoghurt. Säkerställ att ni är överens ombord hur ni skall ha det med maten. Att äta regelbundet och på relativt fasta tider är ofta en nödvändighet för att det skall fungera ihop med vaktschemat.

Vid planering av en långsegling så är det oftast bra att handla där det finns bra affärer, med låga priser, med stort utbud och varifrån det är lätt att transportera maten till båten. I första steget så är detta nästan alltid i hemmahamnen. Även om mat inte alltid är billigast i Sverige så är maten på ett lågprisvaruhus i Sverige billigare än i de små flesta butiker som ligger nere i en hamn nästan var som helst i världen. För att inte tala om utbudet. Utomlands finns det också lågprisbutiker med stort utbud men de ligger påfallande ofta inte nära hamnen utan kilometer eller mil ifrån denna vilket gör att transporterna kan bli krångliga då man oftast saknar en bil.


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:23 och är visad 1820 gånger.